Wednesday, April 23, 2008

Una sentència hitita sobre els llibres

A la biblioteca d'Assurbanipal va ser trobat un escrit anònim (ca. 668-627 aC) que, possiblement, constitueix una de les primeres referències històriques relacionades amb la importància de la lectura. Deia el següent: «A aquells que perdin un llibre [...] els déus els castigaran mentre visquin, amb una maledicció terrible i [...] llençaran la seva carn als gossos.»

Aquest text corrobora, doncs, la consideració que els documents escrits i bibliogràfics van assolir en temps dels hitites. Avui, 28 segles més tard, festivitats com la de Sant Jordi reediten la preocupació de la civilització abans esmentada.

Els millors desitjos en el dia de la rosa i el llibre.

Sunday, April 20, 2008

Així era Barcelona el 1800

La sortida al mercat de la nova novel·la de Carlos Ruiz Zafón, El joc de l'àngel, recupera com a escenari literari la Barcelona del passat. En efecte, el seu argument se situa als convulsos anys 20, moment en què la capital catalana es debatia entre el progrés econòmic i social, els rigors de la dictadura de Primo de Rivera, els conflictes sindicals i els preparatius de l'Exposició Internacional del 1929.

El mapa que acompanya aquest article (es pot ampliar punxant a sobre de la il·lustració) recupera una imatge encara més pretèrita de la ciutat comtal, bo i recreant l'aparença dels seus edificis més emblemàtics entre el 1785 i el 1800. Per bé que bona part d'aquests monuments continuen dempeus, alguns d'ells han ja han deixat de formar part de l'urbanisme barceloní.

L'actual barri del Raval en va acollir alguns, com ara el convent de Sant Antoni Abat, originari del segle XII. Només se'n conserva el pòrtic de la seva església (1430), al número 61 de la ronda de Sant Antoni. Molt a prop, s'hi elevava el convent de les Jerònimes. Fundat el 1475 i incendiat durant la Setmana Tràgica (1909), el seu solar alberga actualment el nou Teatre del Raval. Una altra església de la zona, la del Carme, també va ser cremada en aquells dies, i reconstruïda entre el 1911 i el 1914 per l’arquitecte Josep Maria Pericàs. Del convent de Valldonzella (1269), se'n conserva només el portal al carrer homònim. Més avall, tot resseguint la Rambla, s'ubicava l'antic convent dels Trinitaris Descalços (1698-1705), que fou adquirit i enderrocat el 1844 per a la construcció del Gran Teatre del Liceu, i el convent de Sant Josep (originari del 1586 i desaparegut el 1835), situat als terrenys de l'actual mercat homònim, dit de Sant Josep o de la Boqueria.

Sí han tingut continuïtat, però, edificis veïns com la cartoixa de Montalegre (creada el 1362 i reconvertida en l'església de Santa Maria de Montalegre), Ca l'Erasme (un edifici del segle XVIII emplaçat al número 106 del carrer del Carme, propietat de l'empresari Erasme Janer), l'Antic Hospital de la Santa Creu (actualment seu de la Biblioteca de Catalunya) i la Casa de la Convalescència (ambdós d'origen medieval), el Palau de la Virreina (d'estil neoclàssic), l'església barroca de Betlem (1680-1729, l'interior de la qual es va incendiar el 1936), el monestir Sant Pau del Camp (segle XIII) i la capella de Sant Llàtzer (segle XII), tots dos romànics.

A l'altre costat de la Rambla, al barri Gòtic, es localitzen més edificis desapareguts, com el convent dels Caputxins (situat entre 1718 i 1848 on avui es troba la plaça Reial), el de Sant Francesc, el de Santa Caterina (on avui s'eleva el mercat homònim, construït el segle XIII i incendiat el 1835) i el de Sant Sebastià (1725-1739), obra de Josep Cardona. Al costat d'aquest darrer es trobava l'antiga Porta de Mar (actual Pla de Palau), reformada el 1834 i desapareguda amb l'enderroc de la muralla, i quatre de les cinc forques existents a Barcelona (la cinquena es localitva a l'actual Trinitat). Esment a part mereix la ciutadella militar, creada el 1714 per ordre de Felip XX i enderrocada amb motiu de l'Exposició Universal del 1888. Altres punts desapareguts són l'antiga presó, subtituïda el 1904 per la Model, o la torre de les Puces (a l'actual Portal de la Pau), documentada a la primera meitat del segle XVIII i utilitzada com a far. La seva base, amb forma octogonal, ha estat trobada on s'eleva el monument a Colom.

A l'altra punta de la ciutat del 1800, al costat de la Porta de Jonqueres, s'alçaven altres dos convents històrics. El primer d'ells, el de Sant Francesc de Paula, fundat el 1573 i en funcionament fins la desamortització del 1835. El 1936, amb l'esclat de la Guerra Civil, un incendi va destruir completament la seva església. Un carrer amb el mateix nom rememora el seu emplaçament. El segon, Sant Pere de les Puelles, va ser fundat pels comtes de Barcelona el 945, per bé que l'edifici actual data dels segle XIII-XIX, coincidint aquest darrer amb la seva exclaustració. Malauradament, les reformes implementades els últims anys pràcticament han amagat el seu campanar. A més, el 1800 existien al Gòtic tres convents més que han canviat d'emplaçament: el de Jonqueres (segles XIII-XV), traslladat al carrer d'Aragó entre el 1869 i 1888 i rebatejat com a parròquia de la Concepció; el de Montsió (avui a la Rambla de Catalunya, 115) i l'església de Santa Marta (1733), projectada per Carles Grau. La seva façana pot admirar-se actualment a un dels pavellons de l'Hospital de Sant Pau.

Malgrat tot, al barri Gòtic encara poden admirar-se construccions com el Palau Moja, l'església del Pi i Santa Maria del Mar (ambdues del segle XIV), l'edifici del gremi de velers (segle XVIII), l'església de Sant Felip Neri (al call), la catedral (tot i que ara amb una façana neogòtica del segle XIX), l'església de Sant Just, la capella de Santa Àgata (segle XV), l'església barroca de la Mercè o la capella de Marcús.

Saturday, April 12, 2008

Canal de Historia estrenará cinco episodios de «Mundos perdidos»

A partir del 1 de mayo y hasta el día 29 del mismo mes, la cadena temática Canal de Historia emitirá en exclusiva cinco nuevos capítulos de la serie documental Mundos perdidos, una producción que investiga enclaves y civilizaciones que han ido desapareciendo con el paso de los años. Los episodios en cuestión estarán dedicados al Chicago de Al Capone, Herodes el Grande, la montaña de Megido (en Jerusalén), las edificaciones impulsadas por Enrique VIII (en la imagen) y la construcción del Titanic.

El primero de estos documentales, cuyo primer pase se ofrece el próximo día 1 a las 16.00 h (hora peninsular), lleva por título La ciudad secreta de Al Capone y constituye una aproximación al Chicago de los años 20, una ciudad marcada por las actividades delictivas de la mafia, la ley seca y un cuerpo policial corrupto. Gracias a diversas pruebas procedentes de excavaciones, estudios científicos y documentos históricos, un grupo de investigadores mostrará los escenarios más emblemáticos de la Windy City de entreguerras. Además, el reportaje sobrevolará la urbe mediante recreaciones gráficas, adentrándose en sus calles y evocando los lugares de moda del momento, como las tabernas.

El jueves 8, y también a las 16.00, será el turno de Herodes el Grande. Rey de Judea, el monarca pasó a la historia por erigir grandes edificaciones —entre las que destacó el Templo de Herodes— y sentar los cimientos de la ciudad de Jerusalén. Una vez más, los hallazgos arqueológicos y diversos testimonios históricos serán la clave para argüir cómo eran los antiguos lugares. Por otro lado, una serie de gráficos en 3D permitirán al espectador caminar por las calles de Tierra Santa, con la apariencia que tuvieron hace más de 2.000 años.

El tercero de los nuevos reportajes, La ciudad de Armagedon (jueves 15, a las 16.00), comparte este mismo escenario. Situada al norte de Jerusalén, la montaña o har de Megido dio su nombre a Armagedón, la batalla final entre el bien y el mal que relata San Juan en el Libro del Apocalipsis y que, según el texto, tendrá lugar en el monte en cuestión. El documental reconstruye las 30 ciudades que en su día se erigieron y destruyeron en la cima del Megido, reviviendo asimismo 6.000 años de conflicto que comenzaron con la primera batalla documentada por la historia y que culminaron con la construcción de un vasto campamento romano.

El día 22 (16.00) se ofrecerá por primera vez Las grandes construcciones de Enrique VIII. Pese a ser conocido fundamentalmente por sus seis esposas, por la fundación de la Iglesia anglicana y por ejercer un mandato cruel y despótico (no le tembló el pulso a la hora de ejecutar a sus oponentes y a sus propias consortes), el monarca se convirtió en uno de los mayores constructores de Inglaterra. Entre sus principales proyectos arquitectónicos se cuentan palacios como el de Hampton Court, así como los primeros astilleros importantes, que se edificaron en Portsmouth. Paradójicamente, el reportaje no pasa por alto que Enrique VIII también ordenó la destrucción de espectaculares edificios, bibliotecas y obras de arte.

El último de los nuevos documentales, La construcción del Titanic, se estrenará el jueves 29, también a las 16.00. Éste recuerda cómo el 31 de mayo de 1909 se instaló la quilla número 401 en el astillero Harland & Wolff, comenzando así la leyenda del que se convertiría en el buque más lujoso de la época: el Titanic. Para ello, se precisó el apoyo de todo un ejército de trabajadores, así como los recursos de una ciudad edificada expresamente para llevar a cabo el proyecto. A esto se sumaron un rosario de muelles e instalaciones que arroparían el proceso. Todos ellos forjaron la historia de la llamada Ciudad del Titanic de Belfast, a la que el presente documental rinde homenaje casi un siglo después.